چمران: شورا‌های شهر و روستا، انعکاس خواست و سلیقه مردم هستند رئیس دیوان عالی کشور: سبقت در خدمت باید فرهنگ غالب در نظام شورایی کشور باشد + فیلم آموزش ایمنی و مواجهه با حریق برای ۱۲۴ هزار شهروند مشهدی گپ و گفت با میراث دار سنت پرورش اسب یورقه در مهدی آباد| ما که هرچه بردیم، با رفقا خوردیم   شهروند خبرنگار | درخواست به‌سازی پیاده‌رو «ابرار ۱۰» در مشهد + پاسخ سرویس‌دهی رایگان خط‌۲ قطارشهری مشهد در روز شهادت امام‌جعفرصادق‌(ع) اعمال‌قانون ۱۸۱۸ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۶۱ دستگاه خودروی متخلف توقیف شدند (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) دردسر‌های بودار همسایگی با انبار‌های خانگی | دپوی ضایعات در منازل مسکونی شهرک صابر مشهد ایست‌کار‌های مشهد، الگوی کشور | بیمه کارگران ایست‌کار‌ها در اولویت باشد هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد امروز در شرایط پاک قرار گرفت (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) احداث ۱۴ بوستان بزرگ در شهر مشهد | پروژه‌های زودبازده‌ برای محرومیت‌زدایی از حاشیه شهر ترافیک سنگین در بولوار ملک‌آباد و وکیل‌آباد مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) حاجی بگلو: رویکرد و نگاه شورای ششم، تحقق عدالت‌محوری در مشهد است سردار رادان در مشهد: قسم به خون شهدا که حافظ سنگر حجاب هستیم| توطئه عریانی و برهنگی، برنامه نفوذ دشمن برای براندازی است مشهدالرضا(ع)، هم‌صدا با طنین حجاب و غیرت | اجتماع باشکوه حمایت از «طرح نور فراجا» برگزار شد + فیلم بلاتکلیفی ۴۵۰‌هزار هکتار از اراضی ملی خراسان رضوی شهروند خبرنگار | درخواست ترمیم آسفالت در بلوار شهید آوینی مشهد + پاسخ شهردار مشهد: کلان‌شهر مشهد در زمینه هوشمندسازی پیشرو است هوای هشت منطقه کلانشهر مشهد امروز پاک است (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

هم سوگ و حزن و هم حماسه | نگاهی به اکران های شهری به‌مناسبت ایام سوگواری اباعبدا... الحسین (ع) در مشهد

  • کد خبر: ۴۰۵۴۸
  • ۰۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۲
هم سوگ و حزن و هم حماسه | نگاهی به اکران های شهری  به‌مناسبت ایام سوگواری اباعبدا... الحسین (ع) در مشهد
مصطفی محدثی خراسانی، شاعر آیینی خراسان که فرزند مشهد است و ساکن تهران، اقدام هر ساله مدیریت‌های شهری در اکران‌های عاشورایی با زبان شعر را، می‌ستاید و می‌گوید:بخش عمده‌ای از انتقال فرهنگ ما برعهده شعر است.
لیلا کوچک‌زاده | شهرآرانیوز؛ امسال حسینیه دل‌ها، سیاهپوش شده است. امسال مردم آرام و موقر و با رعایت هرآنچه موجب سلامت خود و همشهری‌هایشان باشد، به عزاداری پرداخته‌اند. امسال مردم خیلی زود مشکی‌پوش پوشیده اند تا این آیین غریبانه، غریبانه بماند. اما مدیریت شهری پای کار آمده و فضا‌های بزرگی مانند عرصه میدان شهدا، ورزشگاه تختی، حتی کوه‌پارک تازه گشایش‌یافته را برای عزاداری آماده ساخته تا دل کسی نگیرد که امسال از عزای اباعبدا... هم بازمانده است. از طرفی، شهر مملو از سوگ سروده‌های بسیار آشنا و نوحه‌های اصیل شاعران گذشته شده است. اشعاری، چون «کجایید‌ای سبک‌بالان عاشق، پرنده‌تر ز مرغان هواییِ» مولانا، «باز این چه شورش است که در خلق عالم است» محتشم کاشانی، به تعداد زیادی روی پرده‌های مشکی، بیل‌بورد‌ها و با خطی خوانا گسترانده شده است.

ما نظر دوتن از شاعران آیینی خراسان را درباره اکران‌های امسال مدیریت شهری جویا شدیم. اینکه ملاک انتخاب اشعار قدما چه باشد و جایگاه شعر‌های آیینی معاصر کجاست. تأثیرگذاری هر کدام بر مردم چگونه است و کار‌های خلاقانه چه باشد؟

استفاده از تک‌بیتی‌های شاعران معاصر

مصطفی محدثی خراسانی، شاعر آیینی خراسان که فرزند مشهد است و ساکن تهران، اقدام هر ساله مدیریت‌های شهری در اکران‌های عاشورایی با زبان شعر را، می‌ستاید و می‌گوید:

بخش عمده‌ای از انتقال فرهنگ ما برعهده شعر است. بخش زیادی از تأثیرگذاری فرهنگ عاشورا بر فرهنگ مردم هم، با شعر انجام شده است و اکران‌های مدیریت شهری هم زمان با شروع ماه محرم، شایسته و پسندیده است. اما در این اکران‌ها، فقط استفاده از اشعار سوگوارانه کافی نیست. در کنار استفاده از ابیات آشنا به ذهن مردم، باید اشعار دربرگیرنده عزت و حماسه حسینی هم دیده شود. یعنی فقط موضوعش، عاشورایی نباشد، موضعش هم عاشورایی باشد.

او به این بیت معروف مولانا که امسال در اکران‌های عاشورایی مشهد، فراوان دیده می‌شود، اشاره می‌کند: «کجایید‌ای شهیدان خدایی/ بلاجویان دشت کربلایی.» شعری که به گفته محدثی خراسانی، هم سوگ دارد و هم حزن و حماسه. او می‌گوید: بیدل هم زیبا سروده و بهره‌بردن از شعر او هم پسندیده است: «هرگاه ز خاک کربلا سبحه کنند/ در گردش آن چکیدن خونی است» بیدل در این رباعی، غیرمستقیم به خون شهدای کربلا و تازه‌بودن و جریان همیشگی آن اشاره دارد. هم از عزت گفته و هم حماسه و شور دارد.

سراینده هزارمرتبه خورشید، بهره بردن از اشعار آیینی شاعران امروز را نیز در چنین اکران‌هایی که مخاطبانش مردم هستند، توصیه می‌کند. اشعاری که به گفته او تک‌بیتی‌های زیبا، خوش‌ساخت و درخشانی از واقعه عاشوراست و مردم را به فکر فرو می‌برد و وظیفه امروز ما را نیز در برابر واقعه عاشورا بازگو می‌کند.

او در‌این‌باره شعری از علی معلم دامغانی می‌خواند:
{روزی که در جام شفق مل کرد خورشید
بر خشک چوب نیزه‌ها گل کرد خورشید
..
از پا حسین افتاد و ما برپای بودیم
زینب اسیری رفت و ما بر جای بودیم}
و شعری از محمدرضا محمدی نیکو: «کاش بودیم و سر و دیده و دستی چو ابوالفضل/ می‌فشاندیم سبک‌تر ز کفی آب به پایت»

محدثی خراسانی، در پایان صحبت خود به این نکته هم اشاره می‌کند که امسال مدیریت شهری تهران، از شاعران معاصر درخواست کرده با توجه به همه‌گیری کرونا و تکیه بر این موضوع که مردم برای دل خودشان عزاداری کنند، تک‌بیتی بسرایند.

تک‌بیت محدثی، شاعر آیینی خراسان نیز در اکران‌های عاشورایی امسال تهران دیده می‌شود:
«تا شور محرمت جهانگیر شود / امسال دل همه حسینیه توست»

تلفیق شعر قدیم و امروز

مصطفی حسینی‌راد دیگر شاعر آیینی مشهدی نیز از یک اتفاق خوب که امسال به دلیل همه‌گیری کرونا پیش آمد می‌گوید: امسال نه تنها عزاداری‌ها تعطیل نشد، بلکه در فضا‌های بزرگ‌تر و با شور بیشتری برگزار شد. حتی مردم زودتر مشکی‌پوش شدند و برای عزاداری آماده. اما آن اتفاق خوب این بود که هیئت‌های قدیم و جدید با هم ائتلاف کردند و در یک فضا قرار گرفتند. در نتیجه شاهد این بودیم که در هیئتی قدیمی مانند حسینیه علی‌اکبری‌ها که بیش از ۱۰۰ سال قدمت دارد، جوانان با شعر‌ها و سبک‌های امروزی در کنار نوحه‌های پیرغلامان خواندند و هر دو از این اتفاق راضی و خرسند بودند.

این شاعر آیینی، همین اتفاق را در اکران‌های شهری عاشورایی سطح شهر نیز مؤثر و کارا می‌داند. او می‌گوید: بهره‌بردن از شعر‌ها و نوحه‌های قدیمی روی بیلبورد‌ها و پرچم‌ها و پرده‌ها، بیانگر سادگی و اصالت اشعار گذشتگان ماست و جوان‌ها از خواندنش لذت می‌برند و خوششان می‌آید. از طرفی قدیمی‌ها را هم به یاد دوران کودکی و نوجوانی‌شان می‌اندازد. این صفا و صمیمیت‌ها نباید فراموش شود. در این میان، استفاده از اشعار معاصر در کنار این اشعار قدیمی هم تأثیرگذاری خاص خودش را دارد و نباید آن را نادیده گرفت. چنانکه در بین غزلیات و رباعی‌های شاعران امروز، تک‌بیتی‌های تأثیرگذار عاشورایی فراوان یافت می‌شود. در این میان، آنچه مهم است، تلفیق منطقی و متعادل بین نوحه‌های قدیم با شعر امروزی است.

او همچنین اقدام سال گذشته مدیریت شهری را در اکران پرده‌هایی با اشعار قیصر امین‌پور مثبت می‌داند و می‌گوید: قیصر امین‌پور، شاعری آگاه، باتجربه و درجه یک است و استفاده از اشعار او بهترین گزینه برای اکران‌های شهری بود.

حتی فونت کلمات نیز مناسب و بسیار خوانا بود و با اشعار هماهنگی داشت. درواقع گرافیک‌های اکران‌های شهری، باید ساده و خوانا باشند تا در ذهن مردمی که فقط برای لحظه‌ای از کنار آن می‌گذرند، باقی بمانند و نظرشان را جلب کند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->